Wybierz wydziałWydział w CiechanowieWydział w OstrołęceWydział w PłockuWydział w RadomiuWydział w SiedlcachWydział w Warszawie

V EDYCJA CODE WEEK

 

Już po raz kolejny, w ramach Międzynarodowego Tygodnia Kodowania, Szkoła Podstawowa nr 5 im. Księcia Mazowieckiego Siemowita IV w Gostyninie zorganizowała niezwykłą imprezę - Europe Code Week 2017. Wzięli w niej udział uczniowie "Piątki", szkół podstawowych we Wrześni i w Ząbkach oraz miejscowe przedszkolaki.


Od 7 do 22 października 2017 r. w całej Europie odbywają się warsztaty programowania dla dzieci i dorosłych. Gostynińska podstawówka regularnie, od pięciu lat organizuje Europejski Tydzień Kodowania – Codeweek, którego patronem jest Komisja Europejska. W Szkole prężnie działają pasjonaci kodowania, którzy silnie motywują i dzielą się swoimi umiejętnościami z uczniami gostynińskich szkół podstawowych oraz przedszkoli.


Tradycją stały się cykliczne szkolenia i warsztaty profesjonalnej drużyny informatycznej „Alice3”, specjalizującej się w programowaniu w języku  JAVA. Mają w swoim dorobku udział w warsztatach we Wrześni i organizację konkursów programistycznych na terenie Europejskiego Centrum Artystycznego im. Fryderyka Chopina w Sannikach. Uczniowie "Piątki" zdobyli prestiżowe wyróżnienie na „Igrzyskach Mistrzów Kodowania” – uzyskując tytuł organizatorów jednego z sześciu najbardziej kreatywnych i zapadających w pamięć wydarzeń promujących kodowanie w każdym wieku. Tytuł ten zachęcił Szkołę do dalszego podnoszenia kwalifikacji i umiejętności informatycznych, które promuje jako kluczową umiejętność XXI wieku, niezbędną dla kolejnych pokoleń Gostynian – Polaków - Europejczyków na przyszłych rynkach pracy.

Podobnie jak w latach ubiegłych, do udziału we wspólnej zabawie młodzi gostynianie zaprosili uczniów z zaprzyjaźnionych szkół: Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 we Wrześni oraz Szkoły Podstawowej nr 3 w Ząbkach.

Europe Code Week 2017 obfitował w mnóstwo atrakcji. Maluchy z miejscowych przedszkoli, pod opieką swoich opiekunów, uczestniczyli w warsztatach grupy Alice3, gdzie próbowali stworzyć swój magiczny świat, wykonując niezwykłe animacje. Podczas pracy zadawali wiele ciekawych pytań, na które ich starsi koledzy udzielali odpowiedzi i pomagali realizować powierzone zadania.
Uczniowie kl. I a Szkoły Podstawowej nr 5  mieli wyjątkowo trudne zadanie - występowali w podwójnej roli: jako uczestnicy warsztatów oraz jako prowadzący. Z obu zadań wywiązali się wyśmienicie. Szkoląc swoich młodszych kolegów z przedszkoli cierpliwie tłumaczyli im jak bawić się i uczyć korzystając z maty „Logiczne Drzewo”. Dzieci przedszkolne różnicowały figury geometryczne według kilku cech i umieszczały je w odpowiednich miejscach na gałęziach drzewa. Rozpoznawały symbole oznaczające cechy, układali według symboli ciągi figur. Zajęcia z logicznym drzewem sprawiły przedszkolakom ogromną radość. Z zapałem wykonywały wszystkie zadania. W nagrodę za udział w warsztatach każde dziecko otrzymało imienny certyfikat.  Dzieci z Punktu Przedszkolnego po raz pierwszy wzięły udział w warsztatach kodowania. Przedszkolaki uczestniczyły w zajęciach z wykorzystaniem maty „Drzewo Logiczne”. Pracą dzieci kierowały koleżanki i koledzy z klasy I a pod czujnym okiem nauczycielki Anny Balcerzak. Przedszkolaki wzięły również udział w zajęciach z robotyki. Uczyły się sterować robotem „Photon”. Korzystały  z gier i programów na dywanie multimedialnym. Udział w warsztatach miał na celu wprowadzenie dzieci w świat multimediów i technologii informatycznej oraz zapoznać z podstawami programowania.

Wielką pracę wykonali również uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Małego Powstańca w Ząbkach, którzy pod opieką swojej nauczycielek - Anny Kuśnierz i Anety Stankiewicz prowadzili zajęcia dla młodszych kolegów i koleżanek z gostynińskich przedszkoli. Te wspaniałe maluchy uczyły podstaw kodowania przy wykorzystaniu kostek do gry, robotów Dash&Dot, Maty Mistrzów Kodowania oraz zestawów Scottie Go.

Z kolei uczniowie z Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 we Wrześni, pod opieką Doroty Czerniak – Czech, przygotowali następujące aktywności: Makey Makey – zagrajmy na bananach, programowanie za pomocą Ozobotów i robotów Dash&Dot oraz kodowanie bez komputera – budowanie wieży wg. schematu/kodu, poszukiwacze skarbu, sudoku – zabawa z kolorami, zakodowany rysunek.


Uroczyste podsumowanie imprezy odbyło się w murach Gostynińskiego Zamku.

 

Organizację noclegu na zamku dla dzieci z Wrześni i Ząbek pomógł zorganizować Paweł Kalinowski, Burmistrz Miasta Gostynina.

 


Placówka Samorządu Województwa Mazowieckiego