Wybierz wydziałWydział w CiechanowieWydział w OstrołęceWydział w PłockuWydział w RadomiuWydział w SiedlcachWydział w Warszawie

Liczby "pozaszkolne" i nieskończoność jako życie pozagrobowe, czyli jak skutecznie uczyć matematyki w szkole podstawowej

 

Kilkudziesięciu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i 2. etapu edukacyjnego wzięło udział
w konferencji inaugurującej projekt pod tytułem "Kampania na rzecz matematyki". Zaproszeni wykładowcy przekonywali jak ważna jest królowa nauk w życiu każdego dziecka oraz że warto zerwać z tradycyjnymi, czyt. przewidywalnymi, metodami nauczania, by dzieci po prostu nauczyły się myśleć.

 

Myślą przewodnią konferencji było ukazanie takiego podejścia do nauczania matematyki, w którym kładzie się nacisk na samodzielne matematyczne poszukiwania i matematyczne myślenie uczniów,
na miarę ich możliwości. Ważna jest w tym zakresie współpraca, spójność i ciągłość, ponieważ dzieci dobrze przygotowane w edukacji wczesnoszkolnej tzn. z otwarta głową i chętne do pracy, bez problemów rozpoczną funkcjonowanie w drugim etapie edukacyjnym.

 

Jako pierwszy wystąpił dr Mirosław Dąbrowski, doktor matematyki, pracownik Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, członek - współzałożyciel Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, edukator. Podczas swojego wykładu pt. "Kto zna japoński?", wykorzystał kilka anegdot doskonale odzwierciedlających nienajlepszy sposób nauczania matematyki w szkołach. - Nauczycielka w klasie II zadała dzieciom, które w tym okresie dodawały i odejmowały w zakresie 20, nietypowe zadanie - opowiadał jedną z nich. - Polegało ono na tym, aby napisać jak najwięcej działań odejmowania, których wynik wyniesie 6. Dzieci zgodnie z poleceniem zaczęły wymieniać:
20 - 14, 19-13, itd. Kiedy doszły do zera, zapadła cisza. Nauczycielka zapytała więc, czy to na pewno już wszystkie działania jakie znają. Jeden z chłopców nieśmiało zaproponował działanie: 
96 - 90, a drugi zdziwiony zapytał - To liczby pozaszkolne też mogą być? Zakazy szkodzą edukacji, szkole, nam i matematyce - podsumował prowadzący. I wielokrotnie podkreślał, że dzieci idąc do szkoły wiedzą o wiele więcej niż przewiduje to elementarz. Warto zadawać im pytania, np. o to jaką największą lub najmniejszą liczbę znają. Odpowiedzi mogą być naprawdę zaskakujące. Na potwierdzenie swojej teorii podał przykład dwóch pierwszoklasistów, którzy bez wahania wskazali,
iż największą i najmniejszą liczbą jest nieskończoność oraz minus nieskończoność. Przy czym według jednego z chłopców nieskończoność oznacza, że trzeba liczyć całe życie, również pozagrobowe,
a według jego kolegi, minus nieskończoność oznacza, że nie może jej pobić żadna inna liczba.


- Matematyka to nauka o strukturach i prawidłowościach. To nauka, w której powinniśmy próbować, eksperymentować,  przewidywać, wyjaśniać, opowiadać, robić doświadczenia, próbować przekonywać do swojego zdania. Jeżeli w ten sposób będziemy uczyć matematyki, to rzeczywiście nasi uczniowie wszystko będą robić lepiej, bo matematyka powinna uczyć myśleć, ale żeby uczyła myśleć, to w szczególności dzieci powinny myśleć na matematyce  - zaapelował do nauczycieli
dr Dąbrowski.


Drugi wykład wygłosił  David Cain, od 2014 r. konsultant do spraw matematyki oraz native spiker
w WODN w Zgierzu. Od 1998 prowadzi kursy matematyczne i pedagogiczne dla nauczycieli, doradców, wizytatorów i dyrektorów szkół w całej Polsce. Współtwórca, honorowy członek Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.


Podczas swojego wystąpienia podkreślał, że  podręczniki są pisane na podstawie starych
i przestarzałych teorii uczenia się i rozwoju małych dzieci. W związku z czym zaproponował poznanie kilka innych, nowszych teorii, które mogłyby mieć wpływ na sposób nauczania matematyki
w edukacji wczesnoszkolnej.

 

W drugiej części konferencji uczestnicy wzięli udział w warsztatach: "Dwie kostki i mnóstwo matematycznych możliwości", które poprowadził dr Mirosław Dąbrowski, "Co to jest trójkąt?" poprowadził David Cain, a trzecie "Matematyka to nie tylko cyferki" poprowadziła Iga Malik, certyfikowany trener Akademii LEGO® Education.

 


Placówka Samorządu Województwa Mazowieckiego